maandag 9 februari 2015

Bak eens een broodje.

Ik zag een receptje passeren op Pinterest dat ik eens moest proberen.  Namelijk het recept van een crusty bread.  Weinig ingrediënten en weinig werk, ideaal! Je moet er wel tijdig aan beginnen want het deeg heeft wat tijd nodig om te rijzen, een uurtje of 12, minimum.

Wist je trouwens dat brood al meer dan 30.000 jaar bestaat? Het zou ontstaan zijn toen men eens wat graankorrels aan het kneuzen was met een steen en vermengde met water.  Hierdoor ontstond er een broodpapje dat ze dan konden drogen in de zon, bakken op stenen in het vuur of koken.  Jammer voor Pascal Naessens, ideaal voor de jagers en voedselzoekers en uiteindelijk voor ons!

Zo, laten we beginnen aan onze crusty bread.

Verzamel volgende ingrediënten:
360 gr bloem
360 ml water
1 3/4 tl zout
1/2 tl droge gist

Andere benodigdheden:
Een kom
Veel tijd
Een ovenbestendige pot met deksel (ik gebruikte hiervoor een tajine)

Als je alles in huis hebt, hoef je enkel volgende vijf stapjes te doen en tata, je heb een heerlijk zelfgebakken broodje in huis (inclusief versgebakkenbroodjesgeur)!


Stap 1: Meng alle ingrediënten door elkaar in een kom.

Stap 2: Laat het deeg 12 tot 18u rijzen, een nachtje dus.

Stap 3: Bebloem een pot.
Let wel: stap 3 mag je niet zomaar overslaan zoals ik deed of je heb serieus wat werk om je broodje los te peuteren uit de pot...

Stap 4: Smijt je broodje in de pot, zet er een deksel op en zet 30 min op 200 graden in de oven.  Het deksel zorgt voor een natte bovenkant, die straks lekker krokant wordt!

Stap 5: Haal het deksel van de pot en bak het nog een kwartiertje verder.


Hupsakee, je zelfgemaakt broodje is klaar.  Deze testversie was meer dan geslaagd! Ik denk dat ik de volgende keer wat zal experimenteren met chocolade en rozijntjes of met zongedroogde tomaatjes en Provençaalse kruiden!  Andere leuke combinatiesuggesties zijn altijd welkom :)


Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten