woensdag 18 februari 2015

5 'hou-je-hoofd-boven-water' tips. #boostyourpositivity

Toen ik de Activia #boostyourpositivity challenge zag passeren in blogland dacht ik: kom, we doen er aan mee!  Elke week van februari wordt er een nieuwe uitdaging de wereld in gestuurd door Oon of Tales from the crib.  Deze week vroegen ze: hoe zorg je ervoor dat alles blijft bollen? 

Manlief is 39 weken op cursus voor zijn werk.  Hij is enkel in het weekend thuis dus in de week ben ik een beetje single mom.  Mijn 2 kleine knulletjes bezorgen me heftige nachten en drukke dagen.  Een beetje structuur is welkom, toch zeker als ik op tijd op mijn werk wil raken.  Handige tips, here we go...



Alles 's avonds klaarleggen.  Hun kleertjes liggen in stapeltjes te wachten in de badkamer, de zak voor de crèche staat te blinken bij de deur, Billie zijn fles staat klaar om in de microgolf te steken en de tafel is gedekt zodat ik snel een boterhammetje met choco kan smeren voor Otto-Jan.  Dat zorgt ervoor dat de ochtendrush (betrekkelijk) vlotjes verloopt.  Met uitzondering van een onverwacht gulpje melk van de jongste of een chocomouw van de oudste.

Strijken hoeft niet!  Met uitzondering van hemden maar die draag ik niet :)  Alle andere kleren worden gewoon netjes opgeplooid en weggelegd.  Oke, ze zijn misschien niet 100% kreukvrij maar dat ziet zo goed als niemand.  Ik ben nooit grote fan geweest van strijken en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden.

Geen dingen uitstellen.  Dingen die maar 1 a 2 minuutjes duren doe ik meestal direct.  Zoals de PMD wegdoen, een berichtje beantwoorden (is mijn nieuw voornemen vanaf nu), de krantjes bij het papier smijten, de vaatwas legen, beetje opruimen,... Al die minuutjes tussendoor zorgen ervoor dat er 's avonds wat meer over zijn voor iets plezierigers, iets meer ontspannends.

Vrije tafels.  Geen verdwaald glaasje op de keukentafel, geen jassen aan de stoelen rond de rafel in living en geen prulletjes op de salontafel.  Ik probeer zo goed als mogelijk alle tafels in het huis vrij te houden, alle tafels, buiten mijn knutsel/naai/blog/pleziertafel.  Dat zorgt voor een rustige sfeer in huis en rust is nodig met een puberende peuter, kraaiende baby, studerende man en actieve stiefzoon.

Genieten van kleine dingen.  Kleine dingen zoals de heerlijke winterzon op je snoet, op het gemak een badje kunnen nemen, Billie die gezellig zit te brabbelen, een koffietje drinken met vriendinnen, Otto-Jan die danst,  Pinteresten, lieve knuffels van Wolf, op je gemak naar het toilet kunnen gaan, gezellig gaan eten met m'n kersverse man,... Allemaal kleine dingen die ontzettend geapprecieerd worden zodat de dagdagelijkse routine geen sleur wordt.

quote van Nelleke

Zo, ik ben benieuwd naar jullie tips!







1 opmerking: