donderdag 15 januari 2015

Meringue uit de microgolf.

Ja hallokes, meringue uit de microgolf zeg je?!
Inderdaad, heerlijke schuimpjes die in 1 2 3 klaar zijn. Toen ik dat receptje met slechts 2 ingrediënten zag passeren op het wereldwijde web wist ik dat het getest moest worden. Ik zocht de bus poedersuiker, nam een eiwit en riep een bevallige assistent om hulp.

Volgens sommige recepten heb je 300 gram poedersuiker nodig. Bij het idee aan zo'n hoeveelheid suiker bij 1 eiwitje hoorde ik in de verte al het gedril van tandartsboortjes.  (Gelukkig) had ik enkel een bus van 250 gram in huis, die zelfs al eens gebruikt werd voor een of ander pannenkoekenfestijn. Dus de hoeveelheid poedersuiker werd zo noodgedwongen gereduceerd.

Zo, we kunnen er in vliegen.  De schuimpjes maken is echt kinderspel!

Stap 1: doe de ingrediënten samen in een pot
Stap 2: meng alles goed samen tot je een soort witte play-dohbal krijgt
Stap 3: maak er allemaal kleine bolletjes van
Stap 4: doe 4 bolletjes op een keukenrolvelletje
Stap 5: zet 1 minuutje in de microgolf








Kablamo, je hebt in 1 2 3 schuimpjes gemaakt, simpel toch?

Nu, de eerlijk gebied me wel te zeggen dat de smaak niet te vergelijken valt met de echte, traag gegaarde meringues uit de oven.  Maar ze zijn wel leuk om een ijsje mee te versieren of om te kijken of je kindje wild wordt van een heftige hoeveelheid suiker.

Blijkbaar is dat laatste: 'kindjes worden druk van suiker' tot op vandaag nog niet wetenschappelijk bewezen.  Iedereen denkt dit zo is door een Amerikaanse kinderarts, Benjamin Feingold, die in de jaren 70 beweerde dat suiker (en kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen) hyperactiviteit kunnen veroorzaken.  Hij stelde een dieet op die voorkwam dat kinderen druk werden (klinkt fantastisch) en verkocht ontzettend veel boeken.  Maar hij had dus geen enkel bewijs dat suiker kindjes wild maakt. Blijkbaar was hij gewoon een heel overtuigend man, die Benjamin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten