zondag 18 juni 2017

Moestuinplezier!

Ze kriebelden een poosje geleden, die groene vingers van me...  Dus ik deed eens zot en bestelde een hoop zaadjes online.  We maakten plaats in de tuin voor een hoop heerlijk versgekweekte groentjes.  Grondige research over wat wanneer te planten, te zaaien en te oogsten deed ik op de blog van Mme Zsazsa.  Daarna verdeelde ik de moestuin in kotjes van ongeveer 30 op 30 cm, ideaal om aan square foot gardening te doen!  Voila, de voorbereidingen waren getroffen dus ik kon beginnen zaaien.

Heerlijk vind ik het, zaadjes planten in apartje potjes (en sommige rechtstreeks in de grond), wachten, water geven, lang wachten en dan zie je het opeens, een piepklein sprietje, die heel tijd groter en groter wordt.  Na een tijdje is dat sprietje een plantje met lekkere groentjes waar je van kan smullen.  Ik blijf dat toch fascinerend vinden...

Sommige potjes bleven gewoon een potje aarde, geen klein sprietje die tevoorschijn kwam, gewoon aarde met een zaadje zonder ambitie om te groeien.  Daarom kocht ik ook op de markt nog een paar plantjes (zoals kerstomaatjes en snackkomkommers) om ons assortimentje aan groenten en fruit uit te breiden.  

Kijk maar eens mee...

Gele kerstomaatjes (gekocht plantje)

Koolrabi (gezaaid)

Peultjes (gezaaid)

Venkel (gekochte plantjes)

Rode bieten (gezaaid)

Verschillende soorten sla (gekocht op de markt)

Framboosjes (gekregen stekje)

Stekelbes (gekocht plantje)

Heerlijk toch?  

We oogstten al peultjes, een klein bosje wortelen, enkele bietjes en wat sla.  Ik verlang al naar de volgende rijpe groentjes! Gelukkig word ik daarvan, van te wroeten in de aarde, van elke dag te gaan kijken naar de stand van zaken, en van stiekem de rijpe frambozen op te smullen!



1 opmerking:

  1. :D Leuk hé die groentjes, echte groene vingers heb ik niet, maar dit jaar ook opnieuw een klein moestuintje.
    En nu hopen dat alles genoeg pakt, wij aten al rucola (die we niet lusten) gewmengde en gewone sla, radijsjes, tuinkers en boontjes. Nu wachten of de kerstomaatjes en de komkommers meewillen.

    BeantwoordenVerwijderen